Шкільний музей

 

ХЕРСОНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 53
ХЕРСОНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
м. Херсон, вул. Шовкуненка, 86-А
тел. 51-79-56, 51-79-57

Міський конкурс «Плекаючи старе – осягаємо нове»
               Конкурсна робота присвячена 70 річчю заснування Херсонської області

Музей «Джерело»
Історія школи №53 м. Херсона

Номінація «Велич рідного краю»
Керівник музею Літвін Неллі Анатоліївна
Автори роботи -  учні загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів
№ 53 Херсонської міської ради: Міняйло С., Процюк М., Костерная А. 
2014 р.
« Якщо людина не любить хоча б зрідка дивитися на старі фотографії своїх батьків, не цінує пам’яті про них… - значить, вона не любить їх. Якщо людина не любить старі вулиці, нехай навіть і поганенькі, - значить, у нього немає любові до свого міста. Якщо людина байдужа до пам’ятників історії своєї країни, - вона є байдужою до своєї країни.».
                                                                                         Академік Д. С. Лихачов  
Саме виховання небайдужих людей, яки б пишалися історією своєї школи, її традиціями , згадували і відвідували класи, дє вони навчалися, вчителів, завдяки яким вони робили перші кроки освітнього життя, учнів, що ввійшли в історію школи, як справжні герої нашого часу і є основою складання і існування нашого музею, формування її експозицій.
Шкільний музей покликаний грати величезну роль у вихованні підростаючого покоління. Він повинен будити інтерес до історії рідного краю, до історії своєї батьківщини,  виховувати патріотизм, відчуття гордості за наш народ, його героїчне минуле, пов’язувати сьогоденне життя з життям попередніх поколінь. Основою нашого музею є взаємозв’язок подій, що торкалися минулих років існування школи.
Правовою основою діяльності шкільного музею є Лист Міністерства освіти і науки України 1/9 - 530 від 27. 07. 2012 р. «Про діяльність музеїв освітніх установ», "Інструкція з обліку і зберігання музейних фондів у музеях, що працюють на громадських засадах", Наказ Міністерства культури СРСР від 12.03.1988 року.
Головні напрямки діяльності:  патріотична і громадянська освіта, виховання почуття громадськості і патріотизму, збереження наступності поколінь, що навчались, навчаються та будуть навчатися в нашому учбовому закладі.
Основна робота: збереження кращих шкільних традицій для забезпечення наступності поколінь, формування позитивного відношення до праці вчителя, пропаганда бойових і трудових традицій народу, що помагають розширити знання учнів щодо історичного минулого та сучасного нашої Батьківщини, виховувати патріотизм та почуття поваги до історії українського народу.
Багато людей звертаються до свого минулого, прагнуть більше пізнати не лише історію та культуру рідної країни, а й історію рідного краю, родини, власне коріння.
Вчителі в своїй урочної та позаурочної діяльності звертаються до проблеми використання краєзнавчого матеріалу з метою формування знань та вмінь, ціннісних орієнтацій, розвитку творчих здібностей учнів, виховання поваги до культури та історії рідного краю. Прагнення залучитися до свого минулого, вплинути на почуття та передати власний досвід дітям спонукає батьків приводити сюди дітей вже декілька поколінь.
Музей поєднає різні форми роботи, яки позволяють виділити загальну тенденцію - формування причетності до історичної спадщини країни і рідної школи, зростання пріоритету знань і рівня освіти в сучасних умовах. Пошукова і науково - дослідницька робота з учнями виражається в пошукових завданнях для класів як разових, так і перспективних на декілька років. За допомогою музею створюється зворотний зв'язок між учнем і вчителем. Робота в шкільному музеї розширює кругозір учнів і формує їх інтерес до подій в житті школи. Краєзнавча робота планується з врахуванням традиційних заходів, які склалися усередині школи, і з врахуванням пам'ятних дат в історії країни. Оскільки наша школа має досить великий фонд музейних експозицій головне завдання зараз - це оформлення музейної кімнати і впорядкування зібраних матеріалів по тематичних виставках. Музейні фонди використовуються при написанні шкільних роздумів, проведенні уроків мужності, проведенні уроків з історії і літератури при вивченні матеріалів про війну, культуру, при проведенні класних годин. Учні мають можливість прилучитися до минулого коли проводяться уроки – зустрічі з ветеранами праці, війни та воїнами – афганцями, що навчалися в нашої школі. Мета кожного заходу збудити в дитяті відчуття милосердя, гуманізму, відчуття причетності подіям минулого. Для участи 5 – 11 класів організована робота краєзнавчого гуртка, який відвідували в різні роки від 14 до 18 учнів. Головні напрямки його діяльності – підготовка повідомлень, рефератів, докладів до уроків, пов’язаних з історією Херсонщини, підготовкою до конкурсів та краєзнавчих змагань. Джерелами вивчення історії рідного краю для учнів стають домашні архіви, спогади рідних, дома, вулиці, природа рідного краю, краєзнавча література, речі, що зберігаються в шкільному музеї. Форми творчих робіт різноманітні: вірші, малюнки, опис родоводу,  макети, фотоальбоми, твори тощо. Наприкінці навчального року проводиться заняття в формі конференції або творчого заліку, на яке запрошуються вчителі, учні та гості, якими можуть бути ветерани війни, воїни - афганці, колишні вчителі, що працювали в стінах нашої школи в минулі роки. Оформлюється виставка учнівських робіт, яка розповідає чому навчилися учні та що вони узнали.
Наша школа розташована у затишному місці Дніпровського району. Її історія починається з 1972 року. Вона розташовувалась по вулиці Бериславське шосе. Зараз це навчальний корпус  Херсонського Національного Технічного університету.                                                                     
1 вересня 1975 р. була відкрита нова сучасна будівля школи за адресою вулиця Шовкуненко 86 А.                                                              
Серед експозицій музею важливе місце займає діяльність першого керівника школи - Пуценко Владлена Аркадійовича. Він був відданим праці вчителем, гарним керівником та справжнім турботливим батьком для всіх учнів школи.
Музей має п’ять підрозділів:
1. Все починається з шкільного дзвоника
2. Його ім’я є в історії школи
3. Сторінки мужності: шляхами війни
4. Херсонські традиції
5. Ними пишається школа
Підрозділи мають фотовиставки, листи – спогади,  предмети народного вжитку, особисті речі осіб, яки навчалися в учбовому закладі, предмети, що мають історичну цінність та є подарунками сімей, чиї діти, онуки навчалися в школі № 53. До вашої уваги пропонуємо короткий опис експозицій нашого музею.
Експозиція 1. Все починається з шкільного дзвоника.
В музейної колекції представлені речі, що є історичним натхненням для багатьох поколінь учнів і цінними історичними пам’ятками нашої школи. Це шкільний дзвоник, який звав на урок багато поколінь школярів. До введення в дію електричного дзвоника він лунав коридорами школи, коли звав на урок, сповіщав про його закінчення. Дзвоник був і є важливим атрибутом шкільного життя. Ми пишаємося, що попередні покоління вчителів зуміли зберегти саме тої, що був урочисто вручений, коли відкривалася наша школа.
Не менш важливим є ключ, що вперше відкрив двері школи для учнів. Він був врятований від забуття людиною, яка працює в школі і нині – Яковлевою Іриною Володимирівною, заступником директора школи з виховної роботи. Зараз він зберігається в кабінеті директора, але йому відведене почесне місце серед речей, що мають справжню історичну цінність.
В перший розділ входять речі, такі, як шкільна крейда, парта, за якою навчалися діти в далекому 1972 році та деякі інші предмети.
Експозиція № 2. Його ім’я є в історії школи.
Стенд та стелаж музею розповідають про учня нашої школи, Крамаренка Ігоря Васильовича , що загинув при виконанні громадянського обов’язку під час служби в Афганістані. Тут представлені особисті речі, серед яких є військова форма, щоденник та зошити. Вони завжди викликають зацікавленість і небайдужість молодого покоління. Традиційними є уроки – зустрічі з воїнами афганцями, співпраця з клубом ветеранів війни в Афганістані.
Експозиція № 3. Сторінки мужності. Шляхами війни
Експозиція представлена картою, що намалювали учні на матерії біло – блакитного кольору, досліджуючи бойовий шлях моряків Дунайської флотилії під час Великої Вітчизняної війни. Є фотографії героїв та прапор бойового підрозділу відважних моряків. Серед експонатів є такі, що зроблені нещодавно – презентації  на електронних носіях, що містять унікальні фотографії, подаровані гостями. Пошукова група проводить зустрічі та збирає цікаві предмети, і інформацію, що розкриває питання досліджень подій Великої Вітчизняної війни. Велика допомога була зроблена в пошуках ветеранів війни колишнім вчителем школи Зецер Белою Йосипівною.
Експозиція № 4. Херсонські традиції.
Розповідає про минулі та сьогоденні особливості життя в нашому краї. Інформація висвітлює коріння традицій та історичного минулого. Є вбрання дівчини, яке було звичним для Херсону у  XIX ст., колекція рушників, що використовували я к предмети вжитку та обереги для родини. Вони були подаровані небайдужими батьками та учнями.
Експозиція № 5 Ними пишається школа
 Містить багато цікавого. Є окремий стенд присвячений діяльності талановитих вчителів, що працювали в різні роки історії шкільного закладу, справжні вчительські династії, що продовжують благородну вчительську справу.
 Тут є вірші, написані юними талантами. Серед них вірш Олени Колосової, яка стала журналістом і зараз працює на телеканалі «Скіфія»,  про Бесланську трагедію. Є також фотографії учнів, що були гордістю школи під час навчання та проявили активність у роботі шкільного парламенту, брали участь в конкурсах та займали перші місця, підвищуючи престиж знань, отриманих в стінах рідної школи.
Багато матеріалу зібрано, але попереду створення музейної кімнати та систематизація предметів, що входять в шкільний архів, оформлення  стендів і стелажів та продовження пошукової роботи, бо велика кількість задумок потребує великої праці з боку вчителів, учнів та небайдужих батьків, що самі навчалися тут і навчають своїх дітей і внуків.
Додаток 1. Зовнішній вигляд шкільної будівлі в 1972 р.

Додаток 2. Загальний вигляд нової будівлі школи № 53.
                   

Додаток 3. Перший директор школи Пуценко Владлен Аркадійович. Він був неординарною особистістю, мав широку ерудицію, силу волі, рішучість, уміння орієнтуватися в складних життєвих ситуаціях, унікальні організаторські та ораторські здібності, людську гідність.


Додаток 4. Учні школи шанують пам’ять воїна – афганця Крамаренко І., що навчався в 1978 році і загинув при виконанні громадянського обов’язку


Додаток 5. Ключ, яким відкривали школу в далекому 1975 році. Зараз його використовуємо для урочистих подій.
Додаток 6. Шануємо пам’ять ветеранів моряків Дунайської флотилії.

Додаток 7. Шкільний дзвоник.
Додаток 8. Члени краєзнавчого гуртку за роботою. Досліджуємо минуле. 

Додаток 9. Костюми козацької доби.